Entwicklungsförderndes Lernen

Ontwikkelingsgericht leren

Voor onze kleintjes is elke dag een avontuur. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en alles wat onbekend is, wekt extra nieuwsgierigheid op. Ze zijn vaak uren bezig met het creëren van nieuwe werelden in hun kleine geesten.

Voor ouders is er nauwelijks een andere maatregel die zo bevorderlijk is voor de ontwikkeling van kinderen als hun voldoende ruimte geven om te spelen.

Wij kunnen ook veel van onze kleintjes leren op het gebied van "geconcentreerd werken" en "focus": Kinderen spelen vaak met hoge concentratie en volledige toewijding. Ze ontdekken de wereld spelenderwijs en geven er hun volle aandacht aan.

Spelen is niet alleen een leuke basisbehoefte, maar ook een manier om verschillende vaardigheden en bekwaamheden te trainen.

Volgens hilfswerk.at brengen kinderen tot de leeftijd van zes jaar ongeveer 15.000 uur spelend door. Dat is zeven tot acht uur per dag.

Het spel zelf wordt van doorslaggevend belang geacht voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind. Bovendien verwerven zij de basisvaardigheden die bepalend zullen zijn voor hun latere school- en beroepscarrière.

Oefening baart kunst en wie vroeg begint, is beter af: de repetitieve actie en de consistentie van het spel bieden daarvoor de ideale voorwaarden. Al bij het bouwen van een toren (of zelfs een Funzy kasteel of een Funzy monster), trainen ze uithoudingsvermogen, motoriek en ja, ook frustratietolerantie als het hele ding plotseling instort en je weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Zoals op alle gebieden, gedijt ook het dagelijkse leven van onze jongste kinderen op afwisseling. Daarom is het zinvol om thuis voldoende verschillende spelletjes of spelletjes die veel mogelijkheden bieden (zoals Funzy :) ) te hebben om een gelaagde leer- en speelervaring mogelijk te maken.

Studies op het gebied van spelonderzoek toonden aan dat kinderen die intensief speelden sterkere competenties opbouwden op de volgende gedragsgebieden dan kinderen die niet veel speelden:

  • EMOTIONEEL: zij leren gevoelens en angsten aan te voelen en te verwerken, bovendien worden veerkracht en doorzettingsvermogen versterkt.
  • SOCIAAL: de nadruk ligt op het intensief cultiveren van vriendschap, een lagere vorming van vooroordelen tegenover anderen, een grotere bereidheid tot samenwerking en het vermogen om te luisteren.
  • MOTORISCH: de oog-hand coördinatie wordt getraind, evenals de grove en fijne motoriek en het gevoel voor evenwicht.
  • COGNITIEF: naar verhouding logischer denken, een beter begrip van kleuren, getallen en vormen, en een meer gedifferentieerde taal. Spelen traint het geheugen en concentratievermogen en stimuleert de verbeelding.

Kinderen leren niet alleen gemakkelijk door te spelen, maar ook door te spelen. Zij zoeken en vinden in het spel precies de stimulans die zij voor hun ontwikkeling nodig hebben.

Het is aan te bevelen dat jong en oud samen de wereld verkennen en dat de ouders positief profiteren van deze ervaring door samen te spelen. Deze manier om de wereld opnieuw te bekijken door de ogen van een kind is niet alleen ongelooflijk goed voor de band tussen ouder en kind, maar ook voor het welzijn. Een kleine Einstein voor het dagelijkse leven, zo te zeggen: Ik heb geen bijzonder talent, ik ben gewoon hartstochtelijk nieuwsgierig.